אל תוותרי על עצמך ועל הספורט שלך

היום כבר יש מה לעשות עם רצפת האגן!

ספורט הופך ונהיה חלק יותר ויותר משמעותי כחלק מאיכות החיים שלנו,

כמה פעמים לאחרונה הציעו לך להצטרף לקבוצת ריצה? או רכיבה עם אופניים? ובטח על מאמא נט כבר שמעת? אם החלטת שאת מצטרפת לקבוצה או מתחילה אפילו בהליכות עם עצמך או ריצה ופתאום את מרגישה אי נוחות או שיש לך בריחת שתן ולא רק כל התעטשות, או אולי בכלל את נמנעת מלעסוק בספורט כי את מרגישה שרצפת האגן שלך לא תשתף איתך פעולה – הכתבה הזו היא עבורך.

בעזרת ד"ר פיינר מבית נגה מדיקל, תוכלי היום להבין שיש היום פתרונות מגוונים לשלל הבעיות שנותרות עקב צניחת רצפת האגן ואין שום סיבה שבעולם היום שתוותרי על איכות החיים שלך.

האם הספורט יכול לגרום לנזק?

הנזק לא נגרם מהספורט, הוא כמעט תמיד נגרם בלידה. אישה שאצלה הכל בסדר והרקמה התומכת שלה תקינה, הספורט לא יהווה בעיה.
נשים שעוסקות בספורט כגון הרמת משקולות אז כן, רצפת האגן שלה חשופה יותר לנזק.
אבל, אם עקב הלידה הרקמות התומכות נפגעות הספורט וכל מה שגורם למאמץ תוך בטני והפעלת שרירי הבטן עלול לגרום לנזק.

איך הנזק נגרם?

שרירי רצפת האגן עובדים כמו בולם זעזועים, אם בעקבות הלידה הרקמה התומכת שלה נפגעת, ישנה חולשה אינהרנטית מראש וטלטלה של ריצה למשל יכולה לגרום לנזק אשר יבוא לידי ביטוי ואף החמרה . כלומר, גם אם לא חשת בבעיה או היתה בעיה אך היא אינה הפריעה בצורה משמעותית לתפקוד ברגע שהתחלת לעסוק בספורט הבעיה יכולה להופיע במלוא "הדרה" – שוב, הריצה אינה הגורם לנזק , פשוט היא מוציאה את הבעיה החוצה ואם לא מטפלים אף עלולה להחמירה עד מצב שבסופו של דבר מניעה מעיסוק בפעילות ספורטיבית.

לא רוצה להפסיק לעשות ספורט – מה הפתרונות הקיימים?

קיימים היום מספר פתרונות:
פתרונות לא פולשניים, זעיר פולשניים וניתוחיים – הכל תלוי בדרגת החומרה, בשלב האישה בחייה (לפני לידות אחרי) וכמובן ברצון האישה – מה שנוח ומתאים לה.

  • במצבים קלים, דרגות חומרה קלות – פיזיותרפיה מותאמת לרצפת האגן בהחלט יכולה להוות פתרון מצויין ואף למנוע החמרה.
    אגב! טיפ חשוב: לכל אישה אחרי לידה מומלץ לעשות חיזוק לרצפת אגן באמצעות פיזיותרפיה לחיזוק רצפת האגן.
  • מצבים מתקדמים מחייבים כבר התערבות מסוימת כגון:
    • תומכן (פסרי), זה אביזר שהרישה יכולה להכניס ולהוציא בצורה עצמאית , מבחינת המורכבות כמו ללמוד להכניס ולהוציא טמפון. התומכן מותאם לכל אישה ומתאים בעיקר לנשים שעוד רוצות ללדת ונמנעות מניתוח (לאחר לידה לא ניתן לשמר בדר"כ את תוצאות הניתוח אם נעשה והמצב ידרדר חזרה).
    • פרוצדורה זעיר פולשנית כגון הזרקת בלקמיד לעיבוי השופכה, מתאיים לנשים עם דליפת שתן במאמץ קל עד בינוני. נעשה ללא הרדמה וכל העיניין לוקח כ 20 דק, סה"כ.
  • אם סיימת ללדת – הניתוח האולטימטיבי באופן דפניטיבי הוא השתלת סראט תת שופכתי, לרב מכירים אותו כניתוח TVT. הסאר עשוי מחומר סינטטי דק ומשתילים אותו בחתך קטן בנרתיק , הפעולה היא כ 20 דק ולרב משתחררים כבר באותו היום הביתה.
    הרב המכריע של הנשים מדווחות על שיפור של כ 85%-90% בסימפטומים, וישנם כאלה שאף יחוו שיפור מלא.

ד"ר פיינר מספר שכל שבוע בנגה מדיקל מגיעות נשים העוסקות בספורט, ורוצות לשמר את איכות החיים שלהן ומדגיש – ניתן לעשות זאת.
אם את מרגישה שמשהו לא בסדר במנח האנטומי, כמו תחושת בלט או בריחת שתן, מומלץ מאוד ללכת להיבדק ולא להזניח.

וזכרי –ישנם המון אמצעים לטיפול, ואפשר היום להתאים טיפול גם לסיטואציה הקלינית ולא פחות חשוב:
גם לרצון האינדיווידואלי של האישה.

אין סיבה לוותר על איכות חיינו ובטח ובטח על ספורט.